Dag vijf - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Dag vijf - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Dag vijf

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 Juli 2014 | Thailand, Phitsanulok

We beginnen al aardig aan het vakantie gevoel te krijgen. Lekker vroeg weer op. Pfff…..
Na het ontbijt heeft Ron kennis gemaakt met de bidetsproeier bij het toilet. In veel landen om ons heen is het heel gebruikelijk om na het toiletbezoek je af te spoelen.
Ron kwam er te laat achter dat er geen toiletpapier was en moest dus noodgedwongen deze slang gebruiken. Nou is daar een zekere handigheid voor nodig. We weten nu dat Ron deze niet beheerst. Hij kwam luid lachend van het toilet af. Zijn T-shirt was aan de achterkant nogal nat. Ron vertelde dat er meer kracht op zat dan de douche in onze hotelkamer. Hij spoot richting zijn billen, ketste tegen de achtermuur en kwam als douche weer over hem heen.

We zijn vandaag gestart in de Khmer tempel van Prasat Hin Pimai. Dit is een hele grote ruïne uit de tijd dat Thailand bij Cambodja hoorde (1000 na C)
Daarna zijn we naar de grootste bayan boom van Thailand geweest (1 hectare). Bij deze boom groeien de wortels aan de takken en zo gauw ze de grond raken worden het opnieuw stammen. We hebben hier tussendoor gewandeld. Boven je vormde de boom een parasol.

Ik schrijf dit nu in de bus. Thomas onze Belgische reisleider verteld af en toe leuke anekdotes.
Zo vertelde hij dat je niet alles moest kopen op een toeristische markt omdat je niet altijd koopt wat je denkt te kopen.
Hij had eens een flesje eucalyptus olie gekocht op zo’n markt en vertrok “zo fier als een pauw” naar een sauna in Bangkok. Daar vroeg hij of hij wat eucalyptus olie op de hete kolen mocht gooien. De mensen in de sauna vonden het een goed plan. Maar zo gauw de olie de hete kolen raakte ontstond er een blauwe walm en stonk het naar “frietekes”. Hij is snel de sauna uit gevlucht.
Achteraf bleek het oude gebruikte slaolie te zijn met een druppeltje eucalyptus. Dit soort dingen kunnen dus beter bij een apotheek gekocht worden.

Voor de lunch was de chauffeur op zoek naar het restaurant. Ze waren echter de tweebaansweg te vervangen door een vierbaansweg, waarbij de middenberm niet overgestoken kon worden. Maar even voorbij het restaurant was een stuk open en de bus draaide daar brutaal en zette ons voor het restaurant af. Voor de trap zeiden we al “Moet je opletten, zo meteen als we gegeten hebben ligt er asfalt”.
En ja hoor, na het eten lag er asfalt. We moesten over een reepje langs de weg lopen om niet vast te komen te zitten aan het asfalt. Daar waar de bus stond hadden ze een stukje overgeslagen. En zo konden we weer de oude tweebaansweg opdraaien.

Zijn nu net in het hotel in Phitsanulok aangekomen. Ook hier blijven wij maar een nachtje.
Gaan weer even de foto's bekijken. Niek en Amber hebben beide een camera en Ron filmt (met dank aan Marti en Jaap, we maken er heel veel gebruik van!!).
Het is heel leuk om te zien dat Niek en Amber heel andere foto's maken. Ieder een heel eigen oog voor detail.
We gaan zo meteen dineren, ik moet je heel eerlijk bekennen ik geen rijst meer kan zien.
Daarna worden we door Riksja's opgehaald en gaan in colonne (28 Riksja's) onder begeleiding van politie (die kan je hier inhuren hahaha) naar een insecten markt. Deze mag je proeven en kan je ingeblikt meenemen voor thuis. Dus jullie weten al wat jullie cadeau krijgen. Sorry dat ik het alvast verklap.
Na de insecten markt gaan we nog naar een kleine avondmarkt.
Maar hierover later meer.....