Vijftiende dag (230km) - Reisverslag uit Phan Thiết, Vietnam van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Vijftiende dag (230km) - Reisverslag uit Phan Thiết, Vietnam van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Vijftiende dag (230km)

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

02 Augustus 2018 | Vietnam, Phan Thiết

Vandaag mochten we uitslapen. We werden om 7 uur gewekt.
Niek heeft hoge koorts en voelt zich beroerd. Morgen gelukkig dag vrij. Vandaag op de been zien te houden met ORS  en paracetamol.
Na ontbijt vertrokken we om 8.30u.
We hadden de eerste stop hij een "slakkentempel". Er was ooit een monnik die het strand aan het opruimen was en kwam op het idee om van deze slakkenhuizen een 39 meter hoge toren te gaan bouwen. En nog meer fraaie afbeeldingen.  Hij heeft 5 jr slakkenhuizen verzameld. In 1995 hebben ze de toren gebouwd. Deze stop leverde nogal wat commotie op. Er was namelijk een soort draak gebouwd 'de hel' . En als je daar doorheen zou lopen kwam je in de hemel.
Alleen Dan de gids vergat erbij te zeggen dat het om een soort ondergrondse gang zou gaan van 500mtr. Donker en heel smal en dat je op veel plekken moest klimmen, afdalen of op je buik door nauwe gangetjes. De meeste mensen konden in het donker dus ook niet het knopje van het zaklamp icoontje op hun mobiel vinden. Amber liep erin en kwam er na een paar minuten behoorlijk claustrofobische uit.
Dan liep met een flinke pas en raakte daardoor een deel van de groep kwijt. Er bleken splitsingen in de gangen te zijn dus paniek.....
Mensen zijn vanaf de  andere kant ' hemelkant' de grot ingegaan om de anderen met licht tegenover te lopen.
Gelukkig hadden wij besloten om niet te gaan.
Iedereen is er natuurlijk uitgekomen. Sommigen vonden het een fantastische ervaring. Anderen gaven aan dat dit het engste was wat ze ooit in hun leven gedaan hebben. Dus voor hen terecht een hel....
Een volgende stop was bij een rots waar ze gaten in hebben gemaakt zodat zwaluwen daar in kunnen nestelen. Bovenop de rots hebben ze een geluidsopname gezet met de lokroep van een mannetjes zwaluw. De vrouwtjes komen er dan op af en gaan nestjes bouwen. De nestjes halen ze weer leeg omdat er in het speeksel,  waar ze de nestjes mee bouwen, heel veel collageen zit. Dat is goed voor de huid. Ze maken er creme van, drankjes. En eten de vogelnestjes in de soep.
De stop erna was bij een fabriekje waar ze vissaus maken. Op grote zeilen drogen ze de ansjovis. Dan gaat er 3 kg zout en 1 kg ansjovis in een grote houten ton. Voor het hout van de ton gebruiken ze het hout van de jackfruit boom. Dit omdat het een heerlijke aroma afgeeft.  Dit mengsel persen ze met gewichten erop. Dit laten ze 1 jaar rotten /gisten en dan heb je heerlijke vissaus. We hebben een beetje geproefd en een flesje gekocht.
Lunch aan het strand, mooi plekje. Gelukkig kregen we weer frietjes. We zijn als een kind zo blij, want ik vond de rest namelijk niet smakelijk.
Niek zat met zijn dikke vest aan tafel, hij had het echt koud.
We hebben enorme krabben gefotografeerd die daar over rotspartijen liepen.
Ook hebben we daar een zak met mini knoflookjes gekocht. Deze schijnen zeer smakelijk te zijn. Gaan we zeker proberen. Dan maar 1kg meer in de koffer hahahaha.
De laatste stop voor het hotel hebben we zandduinen beklommen. Het lijkt wel de Sahara.
Dit is met deze warmte nog een heel karwei. Was een erg mooi gezicht.
Maar toen eenmaal aangekomen in het ressort wat het beste van de reis zou moeten zijn. Nou daar is werkelijk geen woord aan gelogen.
Het zijn allemaal huisjes met een klein overdekt binnen plaatsje met hangstoel en  stortdouche. Hele grote badkamer met een heerlijk bad. Ruime slaap/ woonkamer.  Ruim terras met 2 ligstoelen. Het geluid van ze zee op de achtergrond. Fantastisch!! Gelukkig blíjven we hier ook een extra dag. Morgen doen we helemaal niets dan luieren en zwemmen.
Vanavond in het restaurant op het ressort ook heerlijk gegeten.
Toen we in ons huisje weer terug kwamen stond er een grote taart voor onze trouwdag en een handgeschreven kaart erbij met felicitaties van de reisleiding.  Zo lief!!