Eerste en tweede dag - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Eerste en tweede dag - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Eerste en tweede dag

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 Mei 2019 | Costa Rica, San José

Na een lange vermoeiende vlucht waren we er dan eindelijk Costa Rica. Op 23 mei 2019 om 18u aangekomen in San José. We zaten al een tijd in het vliegtuig op Frankfurt en zelfs al op de startbaan. Maar konden niet starten omdat de remmen oververhit waren. Uiteindelijk konden we na 30 min alsnog de lucht  in. Maar dat voelt toch niet zo heel prettig  kan ik je zeggen.

Om 21 uur gingen we slapen . Om 0.30u klaarwakker,  hazeslaapjes tot 2.30u, 4.00u en 5.30u. Toen er maar uit en om 6.15u aan het ontbijt. Ik zeg mooie tijd.
En dat maakt dit dan meteen al dag 2.
Om 8.30u vertrokken we naar La Fortuna. Eerst gingen we nog even langs het hoofdkantoor van Fox waar we een biologisch afbreekbaar flesje, koffie en een landkaart van Costa Rica krgen. Op de landkaart kunnen we aan het eind van de reis de route helemaal optekenen. De duurzame waterflesjes zijn gemaakt van een soort aardappelzetmeel en dus volledig biologisch afbreekbaar. Als je deze in de grond zou stoppen is er na 18 mnd niets meer van over. In heel Costa Rica zijn ze enorm met duurzaamheid bezig.

De eerste stop was bij een fruitkraampje langs de weg. Daar verkochten ze allerlei lokaal fruit wat wij mochten proeven. Ook " hartig" fruit wat ze eten met mayo.
Het smaakte een beetje naar aardappel, heel part.

Om 13u een stop bij een weg restaurant waar ze nog op "open" vuur koken. Het was er druk en het eten was zeer smakelijk. Inmiddels kwam de regen met bakken uit de lucht.
We hebben een heel gezellige relaxte groep. Iedereen zat al meteen met elkaar te kletsen. Dat komt wel goed de aankomende 2 wkn.

Als laatste hadden we een stop bij een supermarkt  ergens in de middle of nowhere.
Daar konden we drinken kopen en wat snacks.

Om 15.30u kwamen we aan in La Fortuna aan de voet van de vulkaan Arenal. Deze vulkaan is al jaren niet meer actief. Maar er zouden af en toe nog wel wat gasexplosie zijn.
We verblijven op een mooi aangelegd park met lodges in een tuin met allerlei verschillende orchidee. Prachtig.

Om  17.15u verzamelen we weer voor een avondwandeling om kikkers te spotten in het tropisch regenwoud. Neem regenwoud maar letterlijk. De poncho's moesten uit de tas. Het hoosde....
De route duurde in totaal 2 uur. De groep werd in 3 groepjes verdeeld. Er liepen biologen mee die goed Engels spraken en passievol over de honderden soorten kikkers en vogels vertelden. Je zal het niet geloven maar er kwam soms zo'n enorm geluid uit een beestje dat je een kikker van 2 bij 2 meter
 verwachtte te zien. Maar werkelijk ze waren soms niet groter dan 1 bij 1 cm.
Een hele opgave om ze te spotten überhaupt.
Wat ook een opgave was, was om nog langer wakker te blijven.

Toen we als groep weer terug kwamen zagen we van een ander groepje prachtige foto's.  Echt  national geografic  waardig. Zij hadden een bioloog die een gespot kikkertje op een stokje nam. Nam van ieder persoon uit zijn groepje zijn mobiel. Deed iets met de belichting en maakte de meest fantastische foto's zoals je ze alleen in boekjes ziet. Om jaloers op te worden. Maar iedereen zei meteen: Geen probleem we maken een groepsapp aan en iedereen kan van deze foto's genieten.
Dit om aan te geven hoe leuk de groep is.

Het tijdsverschil hakt er aardig in.
We gingen om 19.30u nog eten, overigens weer erg lekker . De porties zijn wel groot en daarna rolden we om 22u ons bedje in.