Zesde dag - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Zesde dag - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Zesde dag

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 Mei 2019 | Costa Rica, Sámara

Vanmorgen zouden we als het weer het toe liet om 7.30u  de canopy tour gaan doen.
Aan het ontbijt regende het weer behoorlijk en we zagen het somber in.
Om 7.30 werd het weer iets beter en bewapend met ons beste vriend de poncho toch op pad voor de tour.
We moesten door de jungle 15 min lopen en daar was het eerste platform. We hadden beneden al instructies gekregen en daar gingen we.
De jongens die ons zekerden maakten er een waar feestje van.
De langste zip line was 462 meter en 88 meter boven de grond. Er werd ons ook verzocht om vanaf de helft van die line al actief te gaan remmen, zodat zij ons niet aan het eind volledig de remmen in moesten trekken.
Het was echt WAANZINNIG.
Na de 5e lijn kwamen we op een hoog platform en daar stond ons iets heel anders te wachten. Als je wou werd je aan een soort lijn gezekerd. Daarbij moest je met je halve voet al over het platform heen gaan staan.  Een gids stond achter je met een aan je heupgordel en balustrade vastgeknoopt touw. Jij moest op dit touw vertrouwen en als een soort Michael Jackson dansmove voorover (naar beneden kijkend) al schuin boven de afgrond gaan hangen. Je hele lijf schreeuwt wat ben ik in godsnaam aan het doen.
Dan door je knieën buigen en je laten vallen, een mega vrije val en dan slingerent aan het touw uitzwaaien. TE GEK.
Gelukkig hebben we foto's als bewijs dat we het echt gedaan hebben hahaha.
Bij terug komst gauw onder de douche en op naar volgende bestemming.
We gaan in zuidelijke richting naar het strandplaatsje Samara.
Dit is een authentiek "Tico- dorpje" met barretjes en visrestaurantjes. Een hebt een breed strand aan een mooie baai.  Hopelijk kan dan nu voor het eerst de zonnebrand uit de tas.
Onderweg voor lunch kunnen we kiezen iets kopen uit de supermarkt of Subway.
Er zijn namelijk geen restaurantjes onderweg waar je "veilig" zou kunnen eten.
We kiezen voor de Subway.
Om 15u kwamen we aan in Samara. De temperatuur is hier aangenamer en het is er voor nu ook droog.
We nemen even een kleine break en settelen ons in de hotelkamer (die overigens een stuk minder is).
Om 17.15 verzamelen we weer en gaan op pad om te eten.
Na het eten vertrokken we om 19u het de bus naar het strand voor een schildpadden tour.  Er was inmiddels ook een tourgids in de bus gekomen.
We gingen in het pikkedonker over een bergpas omhoog. In het begin ging de weg nog wel maar al snel zat hij vol gaten en hobbels. De rit was verre van comfortabel.
En uiteindelijk reed de bus zich vast. De chauffeur ging een stuk in zijn achteruit en ons werd verzocht om met zijn allen achter in de bus te gaan zitten. Een jongen werd wagenziek van deze actie en vroeg of hij uit de bus mocht.
Dit kon niet omdat het in het donker te gevaarlijk was op de weg, ook vanwege de dieren die in het donker op pad gaan. De jongen mocht wel voor in de bus blijven zitten. Met een nieuwe aanloop een tweede poging.......zonder het gewenste resultaat.
Wat nu? De bergpas was te smal om te keren. Maar de hele weg terug in zijn achteruit was ook geen optie.
De tourgids ging bewapend met zaklamp uit de bus om een plekje te zoeken om te keren.
Enkele honderden meters in zijn achteruit dacht de tourgids een plekje te hebben gevonden. Wij als groep dachten toch echt van niet....
Het was een zeer stijl bergweggetje tussen twee palen in. Een lang verhaal kort, wij zaten met geknepen bilspleet en klamme handjes maar de chauffeur kreeg de bus gekeerd. Hij werd beloond met een luid applaus van de groep.
Een stuk verder werd er weer stevig geremd, er lag namelijk een boa constrictor op de weg. De tourgids wilde hem daar weg hebben omdat hij anders overreden zou worden.
Een deel van de groep sprong achter hem de bus uit om van dichtbij foto's te maken. Huhhhh maar we mochten de bus toch niet uit omdat het te gevaarlijk was daar. Dit werd even vergeten voor het perfecte plaatje.
Daarna werd de rit vervolgd en werden we veilig thuis gebracht. We gaan de tour morgen opnieuw proberen te doen. Maar ons vervoer zal dan four wheeldrive worden.
Het was een zeer enerverend dagje.

• 01 Juni 2019 - 05:53

Wilma: