Rondreis door prachtig Zuid-Afrika - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Rondreis door prachtig Zuid-Afrika - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Rondreis door prachtig Zuid-Afrika

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

28 September 2023 | Zuid-Afrika, Knysna

Dag 12: ( 375 km)

Vanmorgen dus vroeg uit de veren.

Om 6.30u zaten we aan het ontbijt.

De koffers werden inmiddels de bus weer ingeladen. Iedereen zat om 7u in de bus.

Toen kwam Roe binnen en ze dropte meteen het bommetje dat de walvistocht niet door zou gaan.

Ze zee was nog steeds te ruig. Het zou niet veilig zijn.

Dit was wel even zuur natuurlijk, maar het is niet anders.

We rijden alsnog wel naar Plettenberg Bay om de mooie baai te zien.

Roe stapte opnieuw uit om daar nogeens te vragen of het echt niet door kon gaan. Maar helaas...

We rijden door naar het Zuiden.

Wat ik nog helemaal niet vermeld heb is dat er hier veel problemen zijn met de elektriciteit. Meerdere keren per dag gaat voor langere tijd het stroom eraf.

Ze noemen dit load sharing.

Wij hebben het al meerdere keren mee gemaakt, maar niet zo lang gelukkig.

Het is inmiddels weer zonnig en warm. Weet niet hoe we aan zoveel geluk komen.

Alleen zijn we gekleed voor een vroege walvistocht. En zitten hiermee achter het glas in de bus met zonnetje erop.

Heb je het beeld voor je..... Hahaha

We maken een stop bij Dolphin Point Look.

Helaas hadden de dolfijnen ook een koffie break.

Wel prachtige vergezichten eerlijk is eerlijk.

We rijden door naar Mosselbaai. We kunnen klimmen en klauteren op rotspartijen met helder water ertussen waar mooie schelpen en vissen verstopt liggen.

De ruige zee sloeg tegen de andere kant van de rotsen.

Hier hebben we een half uur enorm genoten.

Ze noemen de streek waar we nu doorheen rijden het " broodmandje" van Zuid-Afrika. Dit omdat er veel haver, koren, koolzaad en zonnebloemen verbouwd worden. Hiermee wordt Zuid-Afrika voorzien van voedsel.

Lunchen doen we in Swellendam, lekker in het zonnetje.

Nu is het nog anderhalf uur rijden naar het hotel in Arniston, waar we een laatste nacht verblijven, voordat we terug gaan richting Kaapstad.

Onderweg moest de bus voor controle over een weegbrug. Dit is om te kijken of de vrachtwagens en bussen niet te zwaar zijn voor de belasting van de weg.

Handig moment zo het na de lunch haha

We rijden over een weg die eigenlijk afgesloten is. Maar hoteleigenaar heeft gezegd dat de weg doorgaanbaar is.

Dit klopt inderdaad maar moesten nog door een flinke plas water. Auto's die er doorheen kwamen stonden nog ruim onder water.

En als we om ons heen kijken zie je overal nog de ravage. Hoe moet dat er een paar dagen geleden uit hebben gezien. Gruwelijk..

Arniston is het meest zuidelijke puntje van Afrika.

Het hotel is prachtig gelegen aan de kust. We wandelen nog even langs het strand voordat het donker is.

Eten in het hotel gezamelijk een hapje en zoals je zal begrijpen weer vroeg onder de wol.

Als we terug komen van het eten ligt ons bed open geslagen en een chocolaatje op ons kussen met "sweet dreams"

Morgen om 7u ontbijt, nieuwe kans om walvissen te spotten en richting Kaap stad.

• 28 September 2023 - 21:43

Daniëlle :