Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 Juli 2019 | Gambia, Banjul

Dag 1  Vlucht van Amsterdam naar Banjul-Kotu/Kololi Gambia
We kwamen om 20 u lokale tijd in Banjul. Het is hier 2uur vroeger dan in Nederland. Na aankomst hadden we in het donker de transfer naar een strandhotel in Kotu/Kololi waar we twee nachten verblijven. Het was druk op straat maar de omgeving kon je verder niet zien. Ben benieuwd naar het uitzicht morgenochtend.
Voor nu slapen in een mooi hotelkamer met airco . Tot morgen.

Dag 2 • Bakau-Serrekunda-Banjul
Vanmorgen stonden we om 6.45u op. We konden ontbijten vanaf 7 u en vertrek zou om 8.45u zijn. We wilden ook nog even langs het strand lopen nu we hier toch waren. Na een douche en ons flink in de deet gezet te hebben deden we de hotelkamer open. Een prachtig uitzicht op zwembad met daarachter meteen het strand. Stralend zonnetje, een betere start van de dag kan je volgens mij niet hebben.
Eerst gaan we ontbijten een klein deel van de groep zit er ook al.
De groep bestaat uit 17 personen. Drie gezinnen met kinderen een ouder echtpaar en wij.
Na een zeer eenvoudig ontbijt verzamelen we bij de receptie voor vertrek.
We gaan vandaag kennis maken met de kleurrijke cultuur van Gambia tijdens een bezoek aan de craftmarket in Bakau en de markt in Serrekunda, een van de grootste markten van Gambia.
Maar eerst gaan we geld wisselen. We moeten geld voor Gambia  hebben maar ook voor Senegal waar we over een paar dagen zullen zijn. Ron komt terug met een enorme stapel geld. Het gezegde luid: "Geld stinkt niet". Nou geloof me dit stonk vreselijk en was te vies om aan te pakken.
Vervolgens gaan we naar een batikfabriek. Hier leren we meer over het intensieve proces van het batikverven van kleden en kleding. Voordat we daarheen gaan, halen we langs de straat in een " winkeltje" even water. Het is enorm warm en ons is verzocht uiteraard zoveel mogelijk water te drinken als we kunnen.
Terwijl ik sta te wachten tot we het water krijgen staat er een klein prachtig meisje op haar wiebelende beentjes ( ik schat haar anderhalf jaar oud) met haar ene handje op mijn been en haar andere handje bedelend. En keek me met haar donkere grote oogjes aan. Je hart breekt, onderweg hebben we al  zoveel armoede gezien. En dit was het levende bewijs dat ze al zo gauw ze kunnen lopen, ze gaan bedelen. Dat is echt wel even wennen. Pfffff....
Voor de lunch brengen we een bezoek aan het nationaal museum van Banjul. Hier krijgen we een goed beeld van het leven van alle dag in Gambia en de kunst van het land.
Als laatste bezoeken we de Albert market in Banjul.
Hier vinden de mensen het absoluut niet fijn op gefotografeerd te worden. Ze reageren soms agressief. Ook zijn ze erg dwingend in hun manier van verkopen. Lopen lang met je mee terwijl je al aangegeven hebt niet geinteresseerd te zijn in het product.
We lunchen in een restaurantje aan het strand. Het is in de vorm van een lopend buffet. Witte en rode rijst, rode uiensaus, gefrituurde kip, brood en rauwkost. Eenvoudig maar zeer smakelijk.
Na de lunch kregen we een soort briefing over de rest van onze vakantie.
Maar eerst moesten we ons allemaal voorstellen en de reden van deze vakantie aangeven. Dit onder leiding van ons goed Engels sprekende reisleider Baba. Er zijn een paar jongere kinderen en de ouders gaven daarvan aan dat ze de kinderen ook eens wilden laten beleven wat een wereld zonder WIFI is. En een jongen van 17 gaf aan dat hij altijd in was voor een gratis vakantie met zijn ouders hahahaha.
Om ongeveer 15u waren we terug in het hotel en hadden de rest van de dag vrij.
Het is helaas bewolkt geworden maar de temperatuur is goed.
Ron gaat de mooie tuin van dit "appartementen hotel"  in om bloemen, beestjes en wat nog meer te spotten.
En ik ga dit verslag  op mijn gemakje typen.
Kan verslag helaas nog niet versturen want de WiFi is hier erg slecht.
Vanavond nog even eten in het restaurant met op de achtergrond de golven van de zee. En dan op tijd naar bed. Morgen vertrekken we vroeger.
Reisafstand van vandaag was .ca. 75 km.

• 30 Juli 2019 - 10:05

Plony:

Hoi Bianca en Ron, leuk om jullie weer te volgen op een, waarschijnlijk weer, mooie reis!
    Veel plezier, groetjes, ook van Ton