Rondreis prachtig Zuid-Afrika - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Rondreis prachtig Zuid-Afrika - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Rondreis prachtig Zuid-Afrika

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

21 September 2023 | Swaziland, Mbabane

Dag 5:( 265 km)

Vandaag mogen we uitslapen. We vertrekken om 8.30u richting het Zuid-oosten naar E-Swatini, voormalig Swasiland. Na 2 uurtjes rijden stoppen we bij een enorme supermarkt om wat snackjes, lunch voor vandaag en lunch voor morgen te kopen. Morgen blijken we een vol programma te hebben. We drinken een kopje koffie, halen er ook één voor chauffeur Willem en rijden door naar de grens van E-Swatini. Deze grensovergang heeft de beste naam ooit: "Jeppes Reef".

We krijgen een stempel in ons paspoort en lopen een park in waar we een traditionele dansuitvoering te zien zouden krijgen.

We dachten eerlijk gezegd allemaal, oké dat gaat weer een commercieel iets worden en dan druk om souveniers te kopen.

Maar dat bleek allesinds anders. Er kwam een groep op en die hadden stemmen die klonken als een klok. We hadden kippenvel van onze kruin tot onze tenen. De muziek kwam echt recht in je hard binnen. Ook al had je geen idee wat ze zongen, maar het was vol overgave.

Er werd fantastisch gezongen en gedanst. We waren zwaar onder de indruk.

Daarna werden we nog meegenomen naar een traditionele hut en vertelde een prachtig meisje hoe hier relaties tussen man en vrouw gaan.

Een man mag zoveel vrouwen hebben als hij wilt. Als hij voor elke vrouw maar 15 koeien geeft.

Terug weer in de bus reden we een half uurtje door naar de Ngwenya glasfabriek. Hier wordt van gerecycled glas weer prachtige dingen gemaakt.

We merken dat Roe niet na 17u op de weg wil zijn.

Dus zijn we op tijd in het hotel. We kregen zoals voorgaande dagen een warm welkom en een kamer met een waanzinnig uitzicht over de bergen. Het hotel heet ook niet voor niets: "Mountain view"

Het was opnieuw een warme mooie dag met enorm veel indrukken.

E-Swatini is bergachtig en overal weids uitzicht. Het is een zeer arm land, maar wat we tot nu gezien hebben een prachtig land.

Nu lekker eten en morgen om 8 uur vertrekken we weer.

Daarover morgen meer.

• 23 September 2023 - 14:25

Claudia:

Dat is ook wat, 15 koeien voor een vrouw. Wat zal die dansuitvoering mooi zijn geweest. Wat een indrukken[e-1f389][e-1f970][e-2600]️