Prachtige rondreis door prachtig Zuid Afrika - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Prachtige rondreis door prachtig Zuid Afrika - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Prachtige rondreis door prachtig Zuid Afrika

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

22 September 2023 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Dag 6: (265km)

Gisteravond een heel leuke avond gehad met 4 reisgenoten. Afwisselend zeer openhartige diepgaande gesprekken tot aan tranen met tuiten gelachen. Zo bijzonder met "onbekende" mensen.

Nu weer een magische start van de dag. Liggend vanuit mijn bed kan ik de zon op zien komen. Dit is een ongelooflijk emotioneel moment, ben dankbaar voor alles wat we mogen mee maken.

Ron loopt voordat de wekker gaat vaak al buiten te struinen met zijn camera op zak. Komt dan terug met de meest mooie foto's van vogels die dan al actief zijn, aapjes, bloemen of prachtige vergezichten.

Maar nu uit bed en klaarmaken voor ontbijt. Om 8 uur gaat de bus ons weer verder brengen.

We starten de dag bij een kaarsmakerij. Alle safari dieren vind je in allerlei kleuren en maten kaarsen. Er zijn daar nog diverse marktjes en allerlei handelswaar en souvenirs worden aangeboden.

Daarna rijden we naar de grens om E-Swatini weer te verlaten. Een 2 uur durende rit. Alles ging behoorlijk voorspoedig totdat we het gebouw in moesten om de grens van Zuid-Afrika weer over te mogen steken. Het stond er rammetje vol en er was werkelijk maar één beambte bezig. Twee "handhavers" probeerden orde in de rijen te scheppen maar het leek onbegonnen werk. In het begin is dat hylarisch om te zien. Maar als je er 45 min staat en nog geen stap verder ben gaat het toch steeds minder leuk worden. Dit hield in dat het hele middag programma ook doorgeschoven moest worden. Toen we eindelijk het velbegeerde stempeltje hadden stapten we de bus weer in. Er werd al gezegd dat dit de slechtste excursie tot nu toe was.

Het blijkt dat als de bus geruime tijd stil staat de airco gaat lekken. Het kwam uit alle gaten en kieren. Ron hield voor de chauffeur een waterflesje onder een fors lekkende plek. En binnen no time had hij een halve liter opgevangen. Er moesten wat zitplekjen verschoven worden en door konden we weer.

We krijgen vandaag echt eelt op onze kont.

Na nog eens anderhalf uur rijden kwamen we aan bij het oudste wildreservaat van Zuid Afrika, namelijk Umfolozo-Huhluwe National Park. Dit is ook een toevluchtsoord voor de witte en zwarte neushoornpopulatie van Zuid-Afrika. Het is zo triest om te horen dat het stropen van deze beesten alleen maar erger aan het worden is ipv minder. Één vijfde van de neushoorn populatie bevind zich in dit park.

We rijden nog eens 3 uur in een safari voertuig door het park. Het is een veel mooier park dan het Kruger.

We spotten veel neushoorns natuurlijk. Ook zagen we enorm grote olifanten maar deze verscholen zich steeds achter bosjes zodat ze niet goed te fotograferen waren.

De leeuw hebben we helaas in beide parken niet gespot.

De safari voertuigen brachten ons door naar het hotel in St Lucia. Dit was nog eens een uur rijden.

Helemaal gaar kwamen we aan, hadden weinig tijd om op te frissen want er was voor ons in een grill restaurant gereserveerd vanavond.

Eerlijk is eerlijk we hebben heerlijk gegeten.

We verblijven hier 2 nachten, dat geeft even rust. Morgen vertrekken we dan ook pas weer om 9 uur.

Nu lekker slapen.