Prachtige rondreis door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Prachtige rondreis door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Prachtige rondreis door Zuid-Afrika

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 September 2023 | Zuid-Afrika, Knysna

Dag 10: (heel veel.....)

Vanmorgen zijn we met een zonnetje opgestaan. In ieder geval een goed begin van de dag.

Roe appt dat ze iets later is omdat ze nog samen met de chauffeur de laatste berichten afwachten en dan kijken welke route we gaan nemen.

Om 8.30 u zitten we in de bus en horen we dat we Montagu overslaan. Er gaat geprobeerd worden om via vele omwegen naar Knysna te komen. Hier zouden we sowieso al 2 dgn verblijven.

Het gaat helaas een meer dan 5 uur durende tocht worden. Maar ja we moeten toch wat. Onderweg blijft er gecheckt worden welke wegen begaanbaar zijn.

Uiteindelijk hebben we maar één keer een omweg moeten maken en konden we de oorspronkelijke route vervolgen.

Soms was er wel een flinke gat in de weg of een forse laag water. Maar door goede rij scills van de chauffeur konden we verder. Onderweg luchten we in een kneuterig weg restaurantje in Barrydale. Zij waren heel blij met zo'n grote groep. Alle zeilen werden bijgezet want we moesten snel door omdat we het oude programma nu wel kunnen oppakken.

We zijn op weg naar een struisvogelfarm.

Onderweg zien we bergen en nog eens bergen.

Het is de Outeniqua Pass.

Waanzinnige vergezichten. Watervalletjes en akkers vol knal paarse struiken. Adembenemend mooi.

Het is ook nog steeds zonnig en het waterpeil lijkt hard te zakken.

De wegen die kapot zijn is natuurlijk wel een probleem. Een groep voor ons kan niet weg uit hun hotel. Zitten daar al 2 dagen vast. Een hangbrug blijkt weg geslagen te zijn.

Morgen gaan ze proberen om die groep er met een tractor weg te halen. Iedereen moet een vrijwaring tekenen dat ze op eigen risico gaan. Krijgen een reddingsvest aan en worden zo door een rivier verplaatst. Aan de andere kant van de rivier staat al een andere bus te wachten. Gruwelijk hoor.

Bij ons valt het gelukkig tot nu toe allemaal mee.

Om 15.30 u komen we eindelijk bij de struisvogelfarm aan.

We kunnen emmertjes voer kopen en gaan eerst een stukje lopend op pad.

Ze zijn echt groot zo dichtbij. Hebben prachtige maar vinnige oogjes.

We krijgen van alles over ze uitgelegd door een leuke gids. De eieren zijn enorm. Daar kan je gewoon op staan.

We gaan verder op een tractor met aanhanger.

De struisvogels weten natuurlijk dat er voer aan komt en zijn behoorlijk brutaal.

Er kwam een struisvogel op Ron afstappen en zag mij met het emmertje voer zitten. Hij pikte vol met zijn snavel in de lens van de foto camera. Gelukkig geen kras. Ik gaf Ron het emmertje maar de deksel ging er lastig af. De vogel stak ongeduldig de kop bij het emmertje alsof hij wilde zeggen :" kom maar hier, ik doe het wel zelf". Hahaha.

Je moet het emmertje ook stevig vasthouden.

Als je wilt dat ze weg gaan of niet dichterbij komen dan moet je je hand voor hun kop houden. Zoals je ze werkelijk een halt toe roept. Dat werkt echt.

Een stuk verder is er een houten kader waar je een foto kan maken met de struisvogels op de achtergrond.

Deze struisvogels zijn van het grootste soort en kunnen niet met hun lijf bij je. Alleen met hun koppie.

Ron en ik gaven elkaar een hand en de gids maakte een foto.

De vogel zag kans om Ron zijn hand te pakken. Hij was jaloers zei de gids.

Eigenwijze, imposante maar domme beesten.

Dit zijn ze werkelijk, ze vergeten al heel snel waarom ze weg rennen als er gevaar is. En vergeten wie hun "kinderen" zijn.

Om 16.30 u gaan we weg van de farm en aan het laatste nog 2 uur durende stuk beginnen.

Om 18.45 u zijn we dan eindelijk in Knysna. We kunnen nog niet zoveel van het hotel zien. Het is donker. Maar het ligt aan een groot meer dat uitmond in de Indische oceaan. Kan niet wachten om het morgen bij daglicht te zien.

We spreken weer met dezelfde dames af en heb opnieuw een zeer geslaagde avond.

En ook weer heerlijk gegeten, in een heel mooi restaurant in een klein haventje. Dit is tot nu toe elke avond het geval.

We maken het niet laat. Morgen hebben we er rustige dag.

• 27 September 2023 - 07:57

Claudia:

Gelukkig dat het voor jullie nog redelijk goed verlopen is. Die andere groep die vast zit is ook balen!!! En op eigen risico met een tractor weggehaald worden[e-1f629]

leuk en lekker brutaal die struisvogels, hadden ze nog “struisvogel politiek” gedrag?[e-1f604]

Ben benieuwd naar jullie ervaringen aan het meer, zal mooi uitzicht hebben denk ik.

Geniet[e-1f970]