Rondreis prachtig Zuid-Afrika - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Rondreis prachtig Zuid-Afrika - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Rondreis prachtig Zuid-Afrika

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

25 September 2023 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Dag 9,

Vanmorgen werden we wakker na een roerige nacht. De wind floot rondom de ramen en door de kieren in het kozijn sloeg het water naar binnen.

Om 8 uur vertrokken we weer met de bus. Het regent nog steeds en het is behoorlijk fris.

In Kaapstad zijn enorm veel sloppenwijken en straatslapers (lees zwervers).

Maar het is dan ook verbazend om te zien dat er op elke hut/krotje een schotel hangt en er dus een tv aanwezig is.

Wij vertrokken richting Stellenbosch. Dit is een mooie stad met heel veel historie. Veel originele Kaap-Hollandse gebouwen bevinden zich hier.

Helaas waren er veel winkels gesloten vanwege nationale feestdag gisteren.

Ook regent het nog steeds hard en besluiten we maar aan de koffie te gaan met een heerlijk troost gebakje.

Hiermee legden wij een bodempje voor de wijnproeverij die we gingen krijgen. Ik moet hé eerlijk zeggen dat is niet aan ons besteed. Leuk om een keer mee te maken. De witte wijn en de rosé was oké. Maar de rode wijn is na een nipje toch echt beland in het uit spuug fonteintje. Sorry voor degenen die nu echt verschrikt verder lezen :)

We rijden nuchter door naar Paarl voor het Taal Monument, ontworpen en gebouwd in 1975. Een eerbetoon aan de Afrikaanse taal. Het bestaat uit een reeks verheven obelisken die zijn verbonden door vegende bochten. Hier kregen we een rondleiding van een gids. Deze vertelde dat de Zuid-Afrikaanse taal uit veel "geleende" woorden bestaat. Uit Nederland, Portugal, Duits, Frans, Engels, Maleisië en nog meer.

Hij vroeg of wij wisten wat het woord voor typex in het Zuid-Afrikaans is..... flaterwater haha. Geniaal toch?

Ook gingen we nog langs gevangenis waar Nelson Mandela zijn laatste periode heeft vastgezeten en hebben daar van opnieuw een standbeeld van hem foto's gemaakt.

Nu zouden we door moeten rijden naar Franschhoek, maar er kwamen verontrustende berichten binnen dat rivieren buiten de oevers waren getreden, wegen ondoorgaanbaar waren hierdoor en zelfs wegen zijn weg geslagen.

En helaas dit klopte we konden niet verder, niet naar Franschhoek of naar ons hotel in Montagu.

Wat nu?

Roe had dit nog nooit meegemaakt en belde met noodnummer van de organisatie. Binnen no time was er een hotel gevonden in Stellenbosch. Dus moesten we terug.

Het zuiden wat nog voor de rest van de week op de planning ligt is uitgeroepen tot rampgebied.

Een tourbus blijkt al omgeslagen te zijn en er zijn doden bij gevallen, auto met inzittenden weggespoeld en nog niet teruggevonden, veel problemen met de ekectriciteit.

Voor nu zijn we gelukkig veilig en dat is het aller belangrijkste. We weten dus niet wat de rest van de week ons gaat brengen of waar we heen kunnen.

Roe heeft nog wel een restaurant voor de hele groep kunnen reserveren voor diner vanavond en daar hebben we heerlijk gegeten en een super gezellige avond gehad.

Voor nu proberen te slapen en morgen zien we wel verder...

• 25 September 2023 - 22:55

Daniëlle :

Oei wat heftig. Hopelijk komt er snel een vooral veilige oplossing. [e-1f618]

• 26 September 2023 - 12:54

Claudia ‘t Hoen.:

Wat heftig en schrikken ook. Hopelijk komt er gauw verbetering en veilige en goede oplossing. Maar gelukkig zijn jullie veilig bij Roe[e-1f64f]

• 26 September 2023 - 12:54

Claudia ‘t Hoen.: