Rondreis door prachtig Zuid Afrika - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu Rondreis door prachtig Zuid Afrika - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Familie Nagtegaal - WaarBenJij.nu

Rondreis door prachtig Zuid Afrika

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Familie

23 September 2023 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Dag 7:

Vandaag kunnen we rustig starten. Ook wel even lekker moet ik eerlijk zeggen. Het tempo ligt hoog. We vertrekken na het ontbijt om 9 uur naar Khulu Village. De rit duurde 10 min.

Daar wandelden we onder leiding van een gids langs plekken waar het dagelijkse leven zich afspeelt. Huizen, scholen, kerken en een sangoma. Dit is een traditionele genezer. Deze wordt gekozen door de inwoners van het dorp. Het kan een man of vrouw zijn. Zij/hij volgt dan een opleiding van 3 Jr. Als de opleiding voltooid is krijg je geen diploma. Maar er wordt een buffelstaart uitgereikt. Met deze staart kan je aantonen dat je de opleiding hebt gedaan.

We zijn even binnen geweest in het hutje van de plaatselijke sangomas. We moesten nog even wachten want er was nog iemand in consult. Deze kwam er even later met een zakje vol kruiden uit. Na wat uitleg over wat ze deed wierp ze een zakje met allerlei schelpen en stenen over een matje op de grond. Terwijl ze zwaar in gedachten zat welk voorwerp ze zou pakken ging haar telefoon af. Hierdoor lichtte haar tafelkleedje blauw op. Dit werkte schaamteloos op mijn lachspieren. Gelukkig konden we snel naar buiten.

Daar had een reisgenoot hele kleine neonkeurige stuiterballetjes uitgedeeld aan de kleine kindjes daar. Ik heb nog nooit zulk een stralende koppies gezien en enorme schaterlachen. Ze hadden zo ongelooflijk veel plezier.

Toch werd er verteld dat ze dit liever niet hadden omdat ze dan mogelijk bij elke toerist verwachten dat ze iets krijgen.

Daar is natuurlijk wat voor te zeggen.

Maar deze gelukkige gezichtjes waren onbetaalbaar. En het leukste van het hele uitstapje.

Er werd nog heel kort een traditionele dans opgevoerd en werd er verzocht om wat te doneren. Ook dit snap ik maar soms vind ik de commerciële kant rond dit alles erg storend.

Na 2 uurtjes gingen we weer richting hotel en hadden een vrije middag verder.

We dronken samen een cappuccino en maakten een reservering bij een goed aangeschreven restaurant voor vanavond. Kochten bij de spar een lekker broodje en ploften op het balkon met onze voetjes in de zon.

Daarna hebben we op ons gemak de koffers opnieuw gerangschikt. Morgen vliegen we naar Kaapstad.

Nadat we weer een beetje uitgerust waren vertrokken we om 15.20u te voet naar het meer van St Lucia liepen voor een 2 uur durende tocht. Dit neer is de thuisbasis voor de grootste nijlpaard populatie van Zuid-Afrika. Er lopen zo'n 800 nijlpaarden los en dit gebied, 1200 Nijlkrokodillen en heel veel vogelsoorten.

Het geluid wat de nijlpaarden maken is immens. We zagen heel wat bekken open gaan van deze enorme beesten.

Ondertussen genoten we van de ondergaande zon. Het was een prachtige afsluiting van de dag.

Met twee reisgenoten hebben we in een restaurant nog heerlijk gegeten, gekletst en gelachen.

Het was een fijne dag. Morgen vertrekken we met de bus om 7.45u. Dus de wekker gaat weer op tijd. De rit naar King Shaka International Airport duurt 4 uur. En de vlucht zelf 2 uur.

Kijken wat voor mooie dingen we daar gaan mee maken. Zin in....